Registration Virtual Workshop on Design and Development Research (DDR)

Synopsis:
DDR is terminology stand for Design and Developmental Research. Varied by discipline and also known as Design based research (DBR), design experiments, formative research, development research and developmental research. DDR is a systematic study that provide systematic processes for developmental research represent by three general phases which are analysis, design and development and evaluation. DDR is closely related to instructional design field which consist of ID model that provide systematic steps and technique to be employ in development research. This workshop will discuss in details what is DDR and its type and how it related to ID. Further, the workshop also will discuss the advantages and disadvantages of each ID model and practical steps on how to determine which ID model to be used in your research. Discussion in details on essential steps and phases need to be employ in developing model, module, framework and any obvious or less obvious outcomes of the research.
Objectives:
Introduction to DDR
Phases in DDR
Model ID (including ADDIE model)
Reliability and validity processes
Percentage calculation method (PCM)
Content validity index (CVI)
Target Participants:
Researcher, PGs, teachers that involve in development research
What you get in the workshop:
Method and Technique employ in DDR research
Phases in DDR
Development model that suitable in product development
Reliability and Validity processes/method
Speaker Biodata:
Beliau berkelulusan Doktor Falsafah (PhD) dalam bidang Kuriulum dan Pengajaran dari Universiti Putra Malaysia (UPM). Setelah mendapat Bacelor Sains dengan Pendidikan (Kepujian) juga dari Universiti Putra Malaysia, beliau kemudiannya memulakan kerjaya bersama Majlis Amanah Rakyat (MARA) sebagai Pegawai Pendidikan Sizwazah DG41. Sepanjang beliau berkhidmat bersama MARA, beliau telah mengajar di tiga buah MRSM iaitu MRSM Kuala Terengganu, MRSM Gemencheh dan MRSM Kuala Kubu Bharu. Selepas 6 tahun beliau bertukar ke Kementerian Pendidikan Malaysia dan berkhidmat di SMK TTDI Jaya, Shah Alam selama 2 tahun. Kemudian beliau berkhidmat di sekolah antarabangsa BeaconHouse Sri Inai selama 2 tahun.
Sekarang beliau giat mejalankan seminar dan bengkel pembangunan diri untuk pelajar sekolah, guru dan ibu-bapa. Beliau juga aktif berkongsi kepakaran beliau dengan pelajar pascasiswazah dalam bengkel dan seminar di seluruh negara. Beliau juga merupakan pengasas kepada iR Thinking Skills Centre dan The Sensei yang beroperasi di Subang Bestari, Shah Alam.
Pengalaman lepas
Beliau merupakan seorang guru yang terlibat secara aktif dalam penggubalan soalan percubaan MARA untuk subjek sains dan biologi. Beliau merupakan salah seorang guru yang aktif memberikan seminar dan bengkel kecemerlangan untuk pelajar di MRSM dan sekolah harian biasa. Beliau merupakan antara guru yang menerajui program program kecemerlangan pelajar di sekolah yang diajar dan telah di lantik sebagai penyelaras subjek dan ketua jabatan sains untuk 5 tahun berturut turut.
Pengkhususan sekarang
Beliau membangunkan modul dan melaksanakan bengkel pengajaran dan pembelajaran untuk kemahiran berfikir di kalangan dewasa, guru-guru, ibu-bapa dan pelajar sekolah. v Beliau juga membangunkan modul dan melaksanakan seminar dan ceramah untuk teknik menjawab sains dan teknik belajar sains untuk semua peringkat pelajar.
Beliau juga giat menjalankan program pembangunan staf untuk organisasi korporat. Beliau aktif menjalankan seminar, bengkel dan sesi konsultasi secara individu untuk pelajarpelajar pascaziswazah.